De lijnbaan is een verkeersvrije winkelstraat in het centrum van Rotterdam. De Lijnbaan was een van de eerste winkelwandelgebieden van de wereld.
De straat is genoemd naar een touwslagerij of lijnbaander, die hier was gelegen tussen 1667 en 1845.De Lijnbaan stond symbool voor de nieuwe start na het bombardement in de Tweede Wereldoorlog. Door middel van moderne architectuur werd met de Lijnbaan een deel van de binnenstad werkelijk nopieuw vormgegeven. Dit in tegenstelling tot andere plekken in de stad, waar stadsontwerpers juist probeerden het beeld van de oude stad te benaderen. Bij het ontwerp van het Lijnbaancomplex werkten stedenbouwkundigen en architecten nauw samen. Hierdoor is nauwelijks te bepalen welke aspecten uit het ontwerp van welke hand waren. Heden ten dagen is zoiets zeldzaam.
De Lijnbaan is een karakteristiek architectonisch element van Rotterdam met een eigenheid en symboliek waar het door Rotterdammers en niet-Rotterdammers om geprezen en geliefd wordt. Dit is echter niet altijd het geval geweest. In de jaren zestig kwam er kritiek dat de Lijnbaan ‘te modern, kaal, rechthoekig en abstract was’ . Men was niet helemaal zeker of het nu zo’n succes was om een binnenstad te hebben waar weinig plaats was voor wonen en juist veel voor winkelen, werken en cultuur.