Markttoezicht is het toezicht op de naleving van wet en regelgeving dat specifiek tot doel heeft marktwerking te bewaken en te bevorderen.
Markttoezicht gericht op marktwerking zorgt voor concurrentie, en concurrentie prikkelt bedrijven om te innoveren, om geen schaarse middelen te verspillen bij de productie van goederen en diensten, en om datgene te bieden waaraan de consumenten behoefte hebben.
Concurrentie is dan ook een middel om te komen tot economische groei en welvaart. Eerlijke concurrentieverhoudingen, toegang tot markten en bescherming van consumenten zorgen voor bedrijvigheid, omdat bedrijven op een gelijk speelveld met elkaar kunnen concurreren en consumenten ervan op aan kunnen dat ze waar krijgen voor hun geld.
Goed werkende markten ontstaan niet vanzelf en blijven niet automatisch in stand. De voorwaarden voor een gezonde concurrentie moeten gecreëerd en bewaakt worden. Daarvoor is een marktmeester nodig die toezicht houdt. Stevig markttoezicht kent drie pijlers, die sterk onderling samenhangen. De eerste pijler is het generieke mededingingstoezicht. De tweede pijler is het sectorspecifieke toezicht, waarvoor we onder andere de OPTA hadden. De derde pijler is de consumentenbescherming tegen ‘machtige’ marktspelers.