Vinyl 45 toeren plaatje met één liedje, veelal gericht op de hitgevoelige jongerenmarkt. Op de A-kant stond het sterkste liedje, waarvan de platenmaatschappijen hoopten dat het door de radio opgepikt zou worden.
Bij voldoende airplay op de radio ontstond er vraag in de platenzaken naar de bewuste single. Als het plaatje voldoende verkocht werd, kwam het in de hitlijsten terecht. Hierdoor werd de single nog vaker gedraaid op de radio, waardoor er weer meer vraag naar ontstond enz. Op deze manier werd bewust geprobeerd een hitsingle te creëren. Met de opkomst van disco ontstond een langere versie van de single: de maxi-single of 12 inch. Jarenlang was de single hét medium voor popmuziek maar vanaf de jaren zeventig won de langspeelplaat steeds meer terrein. Het belang van de single bleef. Middels het promoten van een goed in het gehoor liggend liedje werd promotie gemaakt voor het bijbehorende album. De houdbaarheid van het album wordt verlengd door op gezette tijden singles van het album te trekken.
Zie ook: Single-CD, B-kantje, EP, 12 Inch