Rijschool - inrichting, waar de rijkunst onder deskundige leiding wordt beoefend. In het midden der 16de eeuw werd te Napels door Caraccioli een soort rijschool opgericht. Zijn voorbeeld werd door anderen te Rome, Padua en Pisa nagevolgd. Zoo ontstonden de rijscholen van Grisoni, van zijn leerling Pignatelli en van Fiaschi.
Ook buiten Italië werden nu rijscholen opgericht en wel in de eerste plaats in Frankrijk (zie PLUVINEL). De eerste „militaire” rijschool in dit land was die van Versailles, opgericht door het Directoire in 1796. Vóór den Wereldoorlog van 1914—18 waren de beroemdste rijscholen in Europa de militaire rijscholen van Saumur (Frankrijk), Weenen en Tor di Quinto (Italië). In Nederland werd in 1683 te ’s-Gravenhage de „Academie militaire” opgericht in het Hof van Brederode ; in 1710 werd ze meer speciaal een rijschool. In 1701 werd bij de stichting van de Utrechtsche Hoogeschool tevens een rijschool opgericht. Ook voor de studenten der Leidsche Hoogeschool bestond een rijschool, aldaar in 1720 gevestigd door den Franschman Gaspard Saunier.
Sedert de 19de eeuw bestonden in ons land de navolgende rijscholen: — 1. de Rij- en Veeartsenijschool te Leiden (1806—10); — 2. de Rijschool, toegevoegd aan de artillerie- en genieschool te Delft (1815—21), later de Kon. Kweek- en Rijschool geheeten (1821—26); — 3. de Kon. Rijschool te ’s-Gravenhage (1830—36), later Kon. Militaire Rijschool geheeten (1836—40); — 4. de Rijschool der Kon. Mil. Academie te Breda (1841—48); — 5. de Rijcursus te Haarlem (1857—59) ; — 6. deze Rijcursus werd vervolgens naar Venlo verplaatst (1859—86), terwijl in 1863 een „Smidsschool” eraan werd toegevoegd; — 7. eindelijk werd deze school in 1886 naar Amersfoort verplaatst, waar ze onder den naam „Rij- en Hoefsmidsschool” nog heden bestaat en de toonaangevende inrichting op rijkunstig gebied in ons land is. — Voorts trof men nog bij ons aan de Artillerie-Trekschool te Breda (1888—95), daarna te Bergen-op-Zoom (1895—96), de laatste samenvallende met de eerste Rijschool der Bereden-Artillerie (1895—1903).