Oosthoek encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 13-12-2018

Dynamische belasting

betekenis & definitie

Dynamische belasting. - Men berekent een brugconstructie steeds alsof de verkeersbelasting zich wel is waar in den voor de constructie ongunstigsten stand bevindt, maar overigens in rust is. Deze veronderstelling nu is niet juist en geeft foutieve resultaten. De belasting van een spoortrein bv. zal een geheel andere zijn naargelang de trein beweegt of stilstaat. De schokken van de wielen op de raillasschen, de heen-en-weer bewegende massa’s van de locomotief, enz., spelen hierbij een rol.

Men spreekt in dit geval van een dynamische (d.i. bewegende) belasting in tegenstelling met een statische (d. i. rustende) belasting en men zegt, dat de verkeersbelasting dynamischen invloed heeft of dynamische werking uitoefent. Een juiste berekeningsmethode, waarbij deze dynamische invloed als factor optreedt, kent men nog niet. Gewoonlijk behelpt men zich door de belastingen met een zeker percentage te vergrooten. Men voert dan in plaats van een last P een last P1 = P(1 + a) in en noemt de waarde a de stoot- of schokcoëfficient.

< >