Dalou (Jules), Fransch beeldhouwer (1838— 1902), geb. en overl. te Parijs; als eenvoudig man uit het volk is het hem gelukt in zijn „Triomphe de la République” op de „Place de la Nation” te Parijs (1900) een nieuw type te scheppen tegenover de koude Minerva’s, die in 1793 en 1848 de Fransche volksheerschappij heetten voor te stellen. D. beeldt een levende figuur uit het volk af met een Phrygische muts op, bij wie het gespierde lichaam zich niet laat verbergen onder het ruwe weefsel van het gewaad. Behalve dit, zijn hoofdwerk, leverde D. vele portretten, grafmonumenten en genrefiguren, waarvoor hij zich op de middeleeuwen en den tijd van Lodewijk XIV inspireerde. Van 1870 tot 1879 moest hij te Londen verblijven, omdat hij aan de Commune had meegedaan.
Zoodoende vindt men ook daar veel werk van zijn hand en oefende hij grooten invloed op de Engelsche sculptuur. — Litteratuur: Thieme-Becker’s Allg. Lexik. d. bild. Künstler, VIII 306—307; L. Hourticq, France (Ars Una) 1914, 454; W. Armstrong, Grande Bretagne et Irlande (Ars Una) 1910, 292.