Centrale wisselbediening - is, in onderscheiding van de locale w., een systeem om wissels van spoor- en tramwegen om te leggen en in een zekeren stand vast te stellen vanuit een centraal gelegen punt op het emplacement, gewoonlijk een seinhuis, waar verschillende wissels bediend worden; terwijl locale w. plaats vindt bij elk wissel afzonderlijk. Door deze centraliseering is het overzicht der vereischte handelingen beter en dus de zekerheid, dat geen verkeerde manipulaties worden verricht, grooter. Dit systeem opent ook de mogelijkheid om wissels zoodanig te koppelen, dat door één handeling onderscheidene te samenbehoorende wissels tegelijk in den gewenschten stand worden gesteld; en zelfs om wissels en bijbehoorende signalen onderling te koppelen, welk systeem als uitbreiding van centrale w. te beschouwen is en „interlocking” stelsel wordt genoemd; vooral hierdoor is de veiligheid van het spoorwegwezen aanmerkelijk verhoogd.
De omstelling van wissels en signalen geschiedt dan wel door middel van verschillende apparaten, maar deze zijn zoodanig verbonden, dat handelingen, die ongewenschte of gevaarlijke standen van wissel of signaal veroorzaken, volstrekt onmogelijk zijn gemaakt. De omstellingen der wissels en signalen kunnen op het seinhuis geschieden met handkracht door middel van handelinrichting en trekdraadgeleidingen, loopende over schijven en rollen, met electrische of met electro-pneumatische krachtovcrbrenging.