[Felix Wankel, Duits ingenieur en motorconstructeur, * 13.8.1902 Lahr], viertakt verbrandingsmotor met roterende zuiger.
De wankelmotor is een draaizuigermotor. Het zuigerlichaam heeft de vorm van een gelijkzijdige driehoek met gebogen zijden en draait om zijn middelpunt dat zelf een cirkel beschrijft om de geometrische motoras. De rotatiesnelheid van de rotor is daarbij j van die van het middelpunt. De rotor draait in de stator in een ruimte (kamer) met de vorm van een trochoïde ( epicycloïde). Wanneer de motor werkt, wordt tijdens één omwenteling van de rotor de ruimte tussen de rotorzijden en de kamerwand tweemaal vergroot en verkleind, waardoor aanzuig-, compressie(met aan het eind ontsteking door de bougie), expansie-en uitlaatfase van de viertaktcyclus ontstaat. Dit geldt voor elk van de drie zijden, maar hun cycli starten op verschillende momenten.
De explosie verplaatst de draaizuiger en zijn inwendige vertanding verdraait het wiel met uitwendige vertanding dat op de motoras bevestigd is, zodat deze gaat draaien. Het voornaamste voordeel van de motor is zijn kleine volume per vermogenseenheid (kW; pk); een nadeel is echter het hoge specifieke brandstofverbruik in vergelijking met conventionele motoren (ca. 25 % meer).
GESCHIEDENIS
Wankel begon in 1926 met de ontwikkeling. In 1936 werd een speciale werkplaats in Lindau opgericht en in 1944 de eerste draaizuigercompressor beproefd. Na 1953 nam de Nsu-autofabriek deel, zodat in 1957 het eerste model getest kon worden. In 1964 startte de serieproduktie, die gebruikt is voor kleine series auto’s. De verwachte doorbraak heeft echter niet plaatsgevonden.
Litt. F. Wankel, Einteilung der Rotations-Kolbenmaschinen (1963); E.W. Huber, F. Wankel 70 Jahre (in: Motortech. Zeitschrift 33, 1972); W.D. Bensinger, Rotationskolben-Verbrennungsmotoren (1973).