Britse producent van o.a. vliegtuigmotoren en automobielen, gevestigd te Londen en Crewe (Cheshire). De onderneming ontstond in 1904 door de samenvoeging van de belangen van C.
S.Rolls en de ontwerper van een in 1904 gefabriceerde auto, H.Royce. In 1915 begon men daarnaast met de produktie van vliegtuigmotoren. Na 1945 kwam de nadruk te liggen op de fabricage van vliegtuigmotoren en, met hulp van North American Aviation Incorporation, van raketten. De onderneming bezat een groot aantal dochterondernemingen in vele landen en produceerde bovendien benzineen dieselmotoren, gasturbines voor industrieel gebruik, tractiemateriaal voor spoorwegen, scheepsmotoren, kernvoortstuwingsinstallaties voor de marine. Ca.1970 was ruim 80 % van de omzet (ca. £300 mln.) en winst afkomstig uit vliegtuigmotoren; het aantal werknemers bedroeg 8700. Problemen rond de ontwikkeling van RB 211-22-motoren voor de Lockheed Trijetvliegtuigen leidden in 1970 71 tot ernstige financiële moeilijkheden.
In 1971 werd de onderneming opgesplitst; aan een nieuw opgerichte nationale maatschappij Rolls-Royce Motors (1971) Ltd. werd een deel van het produktieapparaat met betrekking tot de vliegtuigmotoren, scheepsen industriële gasturbines e.d. overgedragen, terwijl de particuliere onderneming Rolls-Royce Motors Holdings Ltd. zich bezig houdt met de produktie van Rolls-Royceen Bentley-automobielen, benzine- en dieselmotoren, e.d. Van deze laatste bedroeg de omzet in 1978 £152 mln., waarvan £86 mln. uit auto’s; de produktie bedroeg in 1978 3347 auto’s, het aantal werknemers in de autoafdeling 5500.