Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 13-12-2021

Pound, Ezra Loomis

betekenis & definitie

Amerikaans dichter, *30.

10. 1885 Hailey (Idaho), ♱l.11.1972 Venetië. Pound studeerde aan Hamilton College (New York) en de universiteit van Pennsylvanië, waar hij zich specialiseerde in Romaanse talen.

In 1908 ging hij naar Europa en publiceerde te Venetië zijn dichtbundel A lume spento. Hij vestigde zich te Londen, waar hij Personae (1909) en Exultations (1909) en een studie, The spirit of romance (1910), uitgaf. Hij werd medewerker van het tijdschrift Poetry en kon daardoor nog onbekende dichters als R.Frost, D.H. Lawrence en T.S.Eliot pousseren. Met Ripostes (1912) en vooral de door hem geredigeerde bundel Des Imagistes (1914) leidde Pound een totale vernieuwing van de Engelstalige poëzie in, waaraan hij verder bijdroeg door zijn vertalingen uit het Chinees (Cathay, 1915), Japans en Provençaals, en ook door zijn eigen werk, o.a. Hugh Selwyn Mauberley (1920).

Van 1920-24 woonde hij in Parijs, waar hij als mentor voor o.a. J.Joyce en E.Hemingway optrad. Daarna ging hij naar Rapallo (Italië) waar hij aan zijn levenswerk, de epische Cantos, begon te werken (A draft of XXX Cantos, 1930). Na de oorlog werd Pound wegens zijn fascistische en antisemitische toespraken voor de Italiaanse radio gearresteerd en overgebracht naar de VS, waar hij in een psychiatrische inrichting werd opgesloten. In 1958 werd hij vrijgelaten en keerde hij terug naar Italië.Pounds poëzie is complex en erudiet, maar wordt soms ontsierd door zijn racisme en zijn fascistische opvattingen. Zijn beste gedichten behoren tot de belangrijkste 20e-eeuwse poëzie.

Hij oefende grote invloed uit op Eliot (met wie hij The waste land reviseerde), W.B.Yeats, Joyce en vele anderen, en speelde een hoofdrol in het imagism (Imagists). Hij maakte tevens belangrijke vertalingen. Al deze activiteiten maakten hem tot een sleutelfiguur in de moderne poëzie. Verdere werken: Umbra (1920), How to read (1931), Make it new (1934), Culture (1938), The Pisan cantos (1948), Selected poems (1949), Patria mia (1950), Impact: essays on ignorance and the decline of American civilization (1960), Drafts and fragments of cantos CX-CXVII (1969).

Uitgaven: The letters of E.Pound, door D.D.Page (1950); The literary essays of E.Pound, door T.S.Eliot (1954); The letters of E.Pound to James Joyce (1968).

LITT. H.Kenner, The poetry of E.Pound (1951); L.Leary, Motive and method in the Cantos of E. Pound (1954); J.Edward, Annoted index to the Cantos (1957); D.Davie, E.Pound: poet as sculptor (1964); P.Russel, E.Pound (1968); N.Stock, The life of E.Pound (1970); H.Kenner, The Pound era ; B.Quinn, E.Pound: an introduction to the poetry (1973); R.Bush, The genesis of E.Pound’s Cantos (1977).

< >