Vsevolod Emilievitsj, Russisch toneelleider, *28.1.1874 Pensa, ♱l7.3.1942 (kamp). Mejerhold begon als toneelspeler bij het Moskous Kunsttheater.
Al spoedig was hij vooral werkzaam in de experimenteerstudio’s van dat theater. Hier probeerde hij de gedachten van E. G. Graig zo veel mogelijk in praktijk te brengen: niet de toneelspeler als individu was belangrijk tijdens de voorstelling, maar ieder moest opgaan in het totaalbeeld van het ensemble. Na de revolutie (1917) beëindigde hij zijn werkzaamheden bij de studios, werd lid van de communistische partij en maakte propagandatoneel. Toch was zijn benadering in het geheel niet realistisch.
Hij wilde dat het publiek besefte dat het in een theater was. Daartoe verwijderde hij het toneelgordijn en liet hij het zaallicht aan tijdens de voorstelling. Zijn acteurs trainde hij zo, dat ze over de meest ingewikkelde decorbouwsels konden rennen. In 1937 begon de regering aan de bouw van een theater speciaal voor hem. Nog voor het klaar was, viel hij in ongenade vanwege openlijke uitlatingen over het toneelbestel en werd hij gearresteerd. Zijn invloed over de hele wereld is groot geweest, o.a. op E.Piscator in Duitsland en J.de Meester in Nederland.
Publikatie: Meyerhold on theatre (1969).
LITT. J.M.Symons, Meyerhold’s theatre of the grotesque (1971); cat. tent. Art in revolution. Hayward Gallery Londen (1971).