(ook: beheersingsleren), onderwijsmethode die erop is gericht alle gebruikers aan het eind van de onderwijsperiode de leerstof op een tevoren vastgesteld niveau te doen beheersen. In tegenstelling tot gebruikelijke methoden waarbij de prestatie van de te beoordelen groep als uitgangspunt wordt gekozen (zodat b.v. steeds ca. een derde van de leerlingen onvoldoende scoort, een derde matige resultaten boekt en een derde gerekend mag worden tot de leerlingen met goede resultaten) wordt bij mastery learning strikt de vooraf vastgestelde norm gehanteerd.
Mastery learning is individueel gericht onderwijs, waarbij rekening wordt gehouden met het verschil in aanleg, motivatie, interesse en leervaardigheid bij de leerlingen. De beschikbare tijd voor ieder onderdeel uit het programma is daarom variabel. De student mag pas aan iets nieuws beginnen als het voorafgaande voldoende gekend wordt. Mastery learning wordt op een aantal plaatsen in het Ned. onderwijs toegepast, m.n. in het universitair onderwijs. De resultaten die hier met dit type onderwijs bereikt worden, komen in grote lijnen overeen met de positieve resultaten die uit het buitenland zijn gerapporteerd. Door de bank weet meer dan 75 % van de studenten een mastery learning-cursus met succes te voltooien.
LITT. H.C.de Bruyne, Blokken in het onderwijs. Verkenningen op het terrein van beheersingsleren.