Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 13-12-2021

markt segmentatie

betekenis & definitie

v., het zich doelbewust richten van een onderneming op een bepaald deel of segment van de totale markt voor een bepaalde produktsoort.

De betekenis van marktsegmentatie hangt af van de grootte van de segmenten (kleine deelmarkten zijn niet lonend apart te bewerken) en van de mogelijkheden een deelmarkt te beïnvloeden. Deelmarkten zijn af te grenzen naar regio’s (stad-platteland, Noord—Zuid), distributiekanalen (kruideniers, drogisten, warenhuizen e.d.), micro-economische kenmerken van de finale consument (leeftijd, welstand, gezinsgrootte, opleidingsniveau e.d.), consumptie-intensiteit (lichte of zware gebruikers), behoefte-intensiteit, psychologische kenmerken van de finale consument (mate van prijsgevoeligheid, kwaliteitsbewustzijn, experimenteerdurf, plichtsbesef in huishouding, merktrouw e.d.).

LITT. R.E.Frank, W.F.Massy en Y.Wind, Market segmentation (1972).

< >