de omhullende kegelmantel van de zich, van de puntvormige storingsbron S uitgaande met eenparige beweging volgens de geluidssnelheid (c) in alle richtingen uitbreidende drukgolven die, bij een vliegsnelheid (v) groter dan die van het geluid, zich met de snelheid v tegengesteld aan de vliegrichting zullen verplaatsen (zie Afb 2). Het vliegtuig beweegt zich met de snelheid v langs de denkbeeldige as van de kegel.
Deze maakt een hoek 𝜇. (hoek van Mach) met een beschrijvende lijn van de kegel, in dit geval machlijn genoemd. Na één, twee, drie, vier enz. tijdseenheden bevindt het vliegtuig (de puntvormige storingsbron) zich resp. in de punten 1, 2, 3, 4 enz. op resp. 1v, 2v, 3v, 4v enz. van het oorspronkelijke punt 0; de druk heeft zich in die tijd in een straal van 4c om 0, van 3c om 1, van 2c om 2 en van 1c om 3 voortgepland (zie Afb 1). Hieruit volgt, dat sin 𝜇 = c/v = 1/Ma en tan 𝜇 =1/√Ma2-1. In Afb 3 is, voor het geval van een puntvormige storingsbron, de samenhang weergegeven tussen de hoek van Mach 𝜇 en het getal van Mach (Ma). De lucht buiten de kegel blijft vrij van de voortplanting van de druk. Een vliegtuig, dat met een snelheid groter dan de geluidssnelheid vliegt, hoort men dan ook niet naderen.