Duits-Amerikaans filmregisseur, *5. 12.1890 Wenen, ♱2.8.1976 Beverly Hills. Lang kreeg een opleiding tot architect, maar ontwikkelde zichzelf tot scenarioschrijver.
In 1919 maakte hij zijn regiedebuut bij Declafilm (later ufa). Zijn Duitse periode wordt gekenmerkt door monumentale, vaak fatalistische films, waarin expressionistische invloeden te onderkennen zijn. Vaak speelde het thema fascisme een grote rol. Zijn vaste scenarioschrijver van 1920-33 was Thea von Harbou. Lang was een van de baanbrekende figuren in de cinematografie. Zijn werk heeft er in hoge mate toe bijgedragen dat de film als kunst werd erkend.
De stoot hiertoe gaf hij door zijn film Die Nibelungen (1924). Later wees hij de weg naar nieuwe mogelijkheden in de geluidsfilm M (1931). In 1933 week Lang uit naar Frankrijk, omdat hij weigerde de leiding op zich te nemen van de nationaal-socialistische filmindustrie. In 1934 ging hij naar Hollywood. Als acteur speelde hij zichzelf in Le mépris van J.L.Godard (1963). Publikatie: Der goldene See (1919; roman).
Films: Der müde Tod (1921), Dr. Mabuse, der Spieler (1922), Metropolis (1926), Spione (1928), Das Testament des Dr. Mabuse (1933), Liliom (1934), Fury (1936), You only live once (1937), Man hunt (1941), Hangmen also die (1942), The ministry of fear (1943), The woman in the window (1944), Scarlet Street (1945), Cloak and dagger (1946), Rancho notorious (1951), The big heat (1953), While the city sleeps (1956), Beyond a reasonable doubt (1956), Die tausend Augen des Dr. Mabuse (1960). LITT. F.Courtade, F.Lang (1963); L.Moullet, F. Lang (1963); P.Bogdanovich, F.Lang in America (1967); P.M.Jensen, The cinema of F.Lang (1969); L.Fleisner, F.Lang (1976).