Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 27-06-2020

Kerschensteiner, Georg

betekenis & definitie

Duits pedagoog, *29.7.1854 München, †15.1.1932 München. Aanvankelijk was Kerschensteiner onderwijzer, later leraar, leider van het schoolwezen in München en in 1918 hoogleraar.

Geconfronteerd met de tekortkomingen in het onderwijs, pleitte hij voor ontwikkeling door het verrichten van arbeid in de school. Daarvoor bevorderde hij de inrichting van werkplaatsen en laboratoria in de scholen. Door het samenwerken daarin wordt de sociale opvoeding en de voorbereiding voor het staatsburgerschap mogelijk gemaakt. Bij alles wordt vooral ook op de eigen activiteit van de leerlingen gelet. Uit de school van Kerschensteiner komen hardwerkende staatsburgers voort. Het zwakke punt in zijn pedagogiek is echter dat de staat bij hem het laatste doel is.

Hij ruimde geen plaats in voor cultuurwaarden. Zijn opvattingen over arbeid en beroep als zedelijke waarden zijn veelal verouderd.Werken: Begriff der Arbeitsschule (1930), Theorie der Bildung (1931).

LITT: T.Wilhelm, Die Pädagogik Kerschensteiners (1957).

< >