Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 27-06-2020

Kazan, Elia

betekenis & definitie

eigenlijk: Elia Kazanjoglous, Amerikaans toneelen filmregisseur, *7.9.1909 Istanbul. Kazans Griekse ouders emigreerden in 1913 naar de VS.

Na zijn studie aan Yale University kwam hij in 1932 als acteur bij het Group Theatre te New York. In 1934 behaalde hij zijn eerste grote regiesucces op Broadway. Na enige korte films maakte Kazan zijn eerste speelfilm, A tree grows in Brooklyn. In 1947 richtte Kazan met Lee Strasberg in New York de →Actors Studio op, waar zij de ‘methode’ van K. S.Stanislavski onderwezen: door vrije improvisatie bracht men de leerlingen tot een volledige identificatie met de uit te beelden personen. In 1952 moest Kazan, die van 1934—36 lid was geweest van de communistische partij, voor de senaatscommissie van senator J.McCarthy verschijnen; hij noemde namen van ‘communistische’ collega’s, o.a.

A.Miller. Om zich te rechtvaardigen regisseerde Kazan On the waterfront, waarop Miller antwoordde met View from the bridge. In 1962 verliet Kazan de Actors Studio en was voor korte tijd verbonden aan het Lincoln Center Repertory Theatre. Kazan is een geëngageerd filmer, die in bijna al zijn films wijst op de gebreken van de Amerikaanse maatschappij. Films: A tree grows in Brooklyn (1945), Boomerang (1946), Gentleman’s agreement (1947), Pinky (1949), A streetcar named Desire (1950), Viva Zapata (1951), Man on a tightrope (1952), On the waterfront (1954), East of Eden (1954), Baby Doll (1956), A face in the crowd (1956), Wild river (1960), Splendor in the grass (1960), America, America (1964), The arrangement (1968), The visitors (1971), The last tycoon (1977).LITT. R.Tailleur, E.Kazan (1965); M.Ciment, Kazan on Kazan (1974).

< >