Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 27-06-2020

Grensnutschool

betekenis & definitie

groep van auteurs in de economie die de betekenis van de subjectieve waardering van de consumenten voor de goederen in het kader van de prijsvorming beklemtoonden. Onder het →grensnut wordt de extra behoeftenbevrediging verstaan die het gevolg is van de consumptie van een extra eenheid van een goed.

De voorloper van de Grensnutschool, de Duitser H.H.→Gossen, bracht de naar hem genoemde wet onder woorden, dat het grensnut afneemt naarmate meer eenheden van een goed ter beschikking komen. Tot de Grensnutschool, waarvan men het ontstaan ca. 1870 kan situeren, behoorden in Duitsland en Oostenrijk C. Menger, F.von Wieser en E.von Böhm-Bawerk; de Fransman L.Walras, die in Zwitserland doceerde, behoort, evenals de Engelsman W.S.Jevons, ook tot de school. De betrokken auteurs zien de vraag naar produktiemiddelen als een afgeleide van die naar consumptiegoederen. In de moderne prijs theorie zijn de opvattingen van de Grensnutschool verwerkt in de theorie van het consumentengedrag, waaruit de →-vraagfunctie kan worden afgeleid. litt. L.J.Zimmerman, Gesch. van het econ. denken (8e dr. 1972).

< >