v., de theorie betrekking hebbend op ontstaan, eigenschappen e.d. van grenslagen.
(e) De grenslaag speelt vooral bij de beweging van een vliegtuig door de lucht een belangrijke rol en heeft daar geleid tot de ontwikkeling van de grenslaagtheorie van Prandtl (1904).
In de →-grenslaag vermengen zich de van boven komende snellere luchtmoleculen met de zich daaronder bevindende minder snelle moleculen, waardoor de eerste worden vertraagd en de tweede worden versneld. Al deze vertragingen en versnellingen leveren, volgens de grondwet der dynamica, evenzovele krachten op, die in de grenslaag schuifspanningen (spanningen evenwijdig aan de stroomrichting) doen ontstaan, en die alle te zamen, als resulterende van de krachten werkend op de oneffenheden van het oppervlak, een wrijvingskracht, de wrijvingsweerstand, op het omstroomde lichaam zullen uitoefenen in de richting van de stroming. Deze wrijvingsweerstand, die het lichaam in de stromingsrichting tracht mee te slepen, is, door de bewegelijkheid van de luchtdeeltjes, uiteraard wezenlijk verschillend van de droge wrijving van twee over elkaar glijdende vaste lichamen.
Tot op korte afstand achter het stuwpunt S (afb.2) zal de grenslaag in ieder geval laminair, dus wervelvrij, zijn; daarna zal zij meestal turbulent worden. Het punt waar de laminaire grenslaag in de turbulente overgaat, noemt men het omslagpunt. Hoe langer de grenslaag laminair kan worden gehouden (slanke, zgn. laminaire vleugelprofielen), des te geringer wordt de wrijvingsweerstand (afb.1). Bij een bepaalde vorm en grootte van het omstroomde lichaam, is de lengte van de laminaire grenslaag (la, afb.2) afhankelijk van het getal van Reynolds (→Reynolds, getal van): Re = 1-V/v, waarin: 1 = lengte van het lichaam in de stromingsrichting (bij een vliegtuigvleugel de vleugelkoorde); V = de snelheid van de stroming (bij een vliegtuig de vliegsnelheid); v = kinematische viscositeit. Naarmate Re kleiner wordt, zal het omslagpunt naar achteren verschuiven. Dit is ook het geval als de turbulentie van de gehele stroming vermindert.