sir Jacob, Engels beeldhouwer, *10.11. 1880 New York, ♱19.8.1959 Londen. Epstein, van Russisch-Poolse afkomst, studeerde te New York aan de Arts Students League en vanaf 1902 aan de École des Beaux Arts te Parijs.
In 1905 vestigde hij zich te Londen. Hij ontwierp in 1908 voor de gevel van het gebouw van de British Medical Association te Londen 18 grote figuren en in 1911 het grafmonument voor Oscar Wilde (kerkhof Père Lachaise, Parijs). Zijn experimenteren met de zgn. abstracte beeldhouwkunst verwekte ca.1914 opschudding. In deze periode ontstond o.a. The rock drill (1913; Tate Gallery, Londen). Daarna wendde hij zich naar een meer klassieke stijl, gekenmerkt door een ruig modelé en sterke expressie, waarin de invloed van A.Rodin tot uiting kwam.
In de jaren dertig volgde een periode met invloed van negersculptuur. Epstein maakte een aantal bronzen portretbustes van tijdgenoten, o.a. van A.Einstein en G. B.Shaw. Epsteins werk getuigt van een grote plastische beheersing en van een opvallende vitaliteit en expressie. Epstein illustreerde o.a. Baudelaires Les fleurs du mal (1938).
Werken: W.H.Hudsonmonument (1925), Genesis (1931), Ecce homo (1933), Jacob en de engel (1942), Christ in majesty (1957). Publikaties: The sculptor speaker (1931), Let there be sculpture (1940), An autobiography (2e dr. 1963). LITT. R.Black, The art of J.Epstein (1942); G. Ireland, Epstein (1957); R.Buckle, Epstein (1963).