Belg. schilder, *23.9.1897 Antheit. Na zijn studie aan de academie van Brussel debuteerde Delvaux met post-expressionistische schilderijen.
Van 1936 af onderging hij de invloed van het surrealisme, vooral van G.de Chirico en R.Magritte. De obsederende aanwezigheid in Delvaux’ werk van starende naakte vrouwen, vaak naast geklede heren met bolhoed, in tuinen of antieke decors met nachtelijk licht, schept een droomwereld. Van 1945—57 speelde, evenals bij J.Ensor, het skelet een grote rol. Van 1950-60 vormden treinen en stations een belangrijk onderdeel van de composities. De koele wereld met strenge lijnvoering, bewegingloze klassieke naakten, gebroken kleurtonen en veel grijsen blauwgamma’s is toch zeer poëtisch. Naast Magritte is Delvaux de voornaamste Belg. vertegenwoordiger van het surrealisme.
Litt. R.Gaffé, P.Delvaux ou les rêves éveillés (1945); C.Spaak, P.Delvaux (1948); P.A.de Bock,P.Delvaux, Phomme, Ie peintre (1967); M.Nadeau, Die Zeichn. von P.Delvaux (1968); A.Terrasse en J.Saucet, P.Delvaux (1972); M.Butor, J.Clair en S. Houbart-Wilkin, Delvaux, cat. de l’oeuvre peint (1975; met bibl.); M.Jacob, L’oeuvre gravé de P. Delvaux (1976).