Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 27-08-2021

Cruickshank

betekenis & definitie

William Mellon, Amerikaans psycholoog-pedagoog, *25.3.1915 Detroit. Cruickshank is sedert 1946 hoogleraar psychologie en pedagogiek aan de universiteit van Michigan.

Hij behoort tot de belangrijkste wetenschapsmensen werkzaam op het gebied van de geestelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen, terwijl ook het kind met leermoeilijkheden zijn aandacht heeft. Zijn werk wordt gekenmerkt door een voortdurend streven om psychologische karakteristieken, eigen aan deze kinderen, te vertalen in opvoedingsstrategieën en -technieken. Daarbij heeft hij een scherp oog voor de neurologische disfuncties, klein dan wel groot, die aan de handicaps ten grondslag kunnen liggen. Cruickshank is een duidelijke vertegenwoordiger van de stroming in het orthopedagogisch denken die de perceptuo-motorische strategie als primair ziet: de oorzaak van veel stoornissen zou gelegen zijn in de verwringing van de waarneming, waardoor het kind, op grond van die verkeerde waarneming, komt tot een verkeerde handeling: een kind dat woorden niet scherp hoort of verstaat, zal zelf komen tot verkeerd spreken; het kind dat woorden letterbeelden onjuist ziet, zal al gauw spellingsmoeilijkheden krijgen.

Werken: Cerebral palsy, its individual and community problems (met G.M.Raus, 1966); The brain-injured child in home, school and community (1970; Ned. vert. Buitenbeentjes, 1970); Psychology of exceptional children and youth (1970).

< >