Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 27-08-2021

Correggio, (ii)

betekenis & definitie

eigenlijk: Antonio Allegri, Italiaans schilder, *ca.l489 Correggio (Emilia), ♱5.3.1534 Correggio. Correggio was een van de meest veelzijdige kunstenaars van de late Italiaanse renaissance.

Hij begon zijn loopbaan waarschijnlijk in Mantua, waar hij invloed van Mantegna en van de Ferrarees-Bolognese school onderging. Mogelijk reisde Correggio in 1518 naar Rome, maar reeds vanaf 1519 werkte hij in Parma, eerst in het klooster San Paolo aan een serie fresco’s, in 1520 aan de beschildering van de koepel in de San Giovanni Evangelista en na 1526 schiep hij in de koepel van de dom zijn als hoofdwerk beschouwde fresco Hemelvaart van Maria. Correggio’s kunst wordt gekenmerkt door illusionistische perspectivische verkortingen, zachte lichteffecten en een enigszins wazige, zwoele schilderwijze die hij aan Leonardo da Vinci ontleende. In zijn latere werk nam Correggio’s dramatische expressiviteit sterk toe. Zijn composities werden losser en oorspronkelijker, b.v. de Geboorte van Christus (1530, Gemäldegalerie Dresden). Een serie mythologische stukken, de liefdesavonturen van Zeus, geschilderd in opdracht van hertog Federigo Gonzaga, valt op door een blijmoedige zinnelijkheid en een lyrische stemming, b.v.

Jupiter en Io (1531), Leda en de zwaan (1531-32), Danae (1532). Correggio schilderde ook enkele portretten en liet een aantal tekeningen na. Hij was een duidelijke voorloper van de barok.

Litt. G.Gronau, Correggio (1907); H.Bodmer, Correggio und die Malerei der Emilia (1943); P. Bianconi, Tutta la pittura del Correggio (1953); A. E.Popham, Correggio’s drawings (1957); E. Panofsky, The iconography of Correggio’s Camera di San Paolo (1961).

< >