Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 27-07-2019

consumentensoevereiniteit (konsumentensouve- reiniteit)

betekenis & definitie

consumentensoevereiniteit (konsumentensouve- reiniteit), - v., term uit de welvaartstheorie, die tot uitdrukking brengt dat het economisch proces zou moeten verlopen overeenkomstig de voorkeuren van de consumenten.

(e) Of die consumentensoevereiniteit dient te bestaan, is een politiek vraagstuk; of zij feitelijk bestaat, is een economisch-theoretisch probleem.
In de klassieke voorstelling sluit consumentensoevereiniteit aan bij de marktvorm van zuivere mededinging. De vragers bepalen dan de omvang en richting van de produktie. In deze zin is niet meer van consumentensoevereiniteit sprake wegens de machtsposities van ondernemingen op de markt. De vraag is dan nog of en in hoeverre de consumenten hun voorkeuren tot uitdrukking kunnen brengen, ➝welvaartstheorie.

< >