Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 27-07-2019

Comprehensieve school

betekenis & definitie

[Eng. comprehensive school, to comprehend, omvatten], een schooltype dat in beginsel alle leerlingen van een bepaalde leeftijd opneemt en voor elk van hen een passende ontwikkelingsgang mogelijk maakt. In Engeland heeft men ‘comprehensive’ schools gevormd om aan de impopulaire selectie op elfjarige leeftijd door middel van tests, die niet bevredigend werkten, te ontkomen.

Inderdaad behalen daarop hogere percentages van de toegelaten leerlingen hogere einddiploma’s dan bij een reeks afzonderlijke scholen. De gedachte van de comprehensieve school wint steeds meer terrein. Ook in de VS komen er steeds meer ‘comprehensive high schools’, hoewel minder gunstige ervaringen worden gemeld dan in Engeland. In Nederland vindt dit schooltype toepassing in descholengemeenschappen; in de BRD in de ‘Einheitsschule’, in Zweden in de ‘Enhetskola’. In 1968 werd dit type school, na succesvolle proefnemingen sinds 1949, algemeen in de USSR ingevoerd voor het eerste tot en met het achtste schooljaar. Behalve uit de USSR worden er steeds meer ongunstige berichten gemeld over comprehensieve scholen.

In Nederland is men in 1975 met experimenten voor de middenschool begonnen.

Litt. R.Pedley, The comprehensive school (1963); L.C.Taylor, Recources for learning (1972); Gesamtschule conferentie, Purmerend (1973).

< >