in de machinebouw en de automobielindustrie toegepast smeersysteem, waarbij de verschillende aan sterke slijtage onderhevige bewegende machine-onderdelen, via leidingen vanuit een centraal punt in de machine of auto van smeerolie worden voorzien. Dit systeem is volautomatisch gemaakt, waarbij door middel van een toerenteller of kilometerteller na een bepaald aantal toeren een doseerpompje in werking komt, dat aan het desbetreffende smeerpunt een vooraf bepaalde hoeveelheid olie toevoert.
Bij een andere toegepaste methode drijft de versnellingsbak een wormas aan die een nokkenschijf in beweging brengt, die weer de luchttoe- en afvoer naar de pomp regelt door middel van schuifjes.De druklucht (0,35-0,85 N/mm2; 3,5-8,5 at) wordt daarbij door een aparte luchtcilinder geleverd. De aandrijfzuiger (eveneens door druklucht bewogen) drijft een palwiel met nokkenas aan. Ieder smeerpunt is met smeerleidingen met de pomp verbonden en krijgt zodoende na iedere omwenteling van de nok smeerolie toegevoerd.
Bij vrachtwagens is dat ongeveer na iedere 1,8 km. De maximale druk waarmee de olie naar de smeerpunten wordt gepompt (17,5 N/mm2; 175 at) is voldoende om eventuele verstoppingen in de leidingen te overwinnen.