de grootste luchthaven van België. Deze werd in 1958 van Melsbroek naar Zaventem verplaatst en is de thuishaven van de Sabena- en Sobelair-vloten en van een deel van de Belg. luchtmacht.
Brussel-Nationaal wordt beheerd door de Regie der Luchtwegen, een instelling van openbaar nut, die onder het rechtstreeks gezag van de minister van Verkeerswezen staat. In 1973 onderhielden 30 buitenlandse luchtvaartmaatschappijen geregelde diensten op Brussel-Nationaal.
In dat jaar werden 3790288 passagiers en 1050511 vracht geregistreerd, bewerkstelligd door 107031 vliegtuigbewegingen.Brussel-Nationaal heeft vier banen waarvan de twee meest gebruikte evenwijdig lopen. De langste (3640 m) wordt vooral gebruikt voor de starts, de andere (3211 m) meestal voor landingen. De twee andere banen, zijn iets korter en snijden elkaar in het midden van het vliegveld.
Het stationsgebouw voor de passagiers ligt op 15 km van Brussel en is met de stad door een directe spoorlijn verbonden. Er zijn plannen uitgewerkt om de capaciteit van het gebouw in de komende jaren te verdrievoudigen. Twee overdekte pieren, met elk een telescopische passagiersbrug aan het uiteinde, en zes passagiersbruggen voor aansluiting op de neus van vliegtuigen aan de zijkanten, lopen vanuit het stationsgebouw over de inschepingsvloer naar de vliegtuigen. Behalve deze twee pieren staat op het inschepingsplatform nog een rond satellietgebouw met passagiersbruggen: vier telescopische en zeven voor aansluiting op de neus van vliegtuigen; er zijn drie vrije parkeerplaatsen. De bouw van twee andere satellieten is gepland voor de nabije toekomst. Langs de toegangsweg tot de luchthaven werd een afzonderlijk stationsgebouw opgericht voor de passagiers van de ‘general aviation’ (het zakenluchtvaart- en taxiverkeer).
Brussel-Nationaal heeft als nationale luchthaven van de ‘draaischijf van Europa’ een belangrijke rol als transitohaven. Het luchtstation is dan ook voorzien van alle mogelijk installaties en diensten ten behoeve van doorgaande reizigers.
Het commercieel luchtvrachtvervoer is een der belangrijkste activiteiten van Brussel-Nationaal en maakt dat deze luchthaven een vooraanstaande plaats bekleedt tussen de grote wereldluchthavens. Het luchtvrachtstation beslaat een oppervlakte van 14600 m2 en is voorzien van de laatste snufjes op alle gebied, o.a. wat de automatisering betreft. De constructie van installaties die driemaal groter
zullen zijn dan de huidige, wordt bestudeerd. Men verwacht van deze uitbreiding dat ze de capaciteit voor luchtvrachtbehandeling zal opdrijven tot 1,4 mln. t/jaar.
Een zgn. technisch areaal met werkplaatsen beslaat meer dan 10 ha. Tussen de gebouwen lopen brede straten en lanen die rechthoekig op elkaar staan en een totale lengte van meer dan 3 km hebben.