Jerome Seymour, Amerikaans psycholoog, *1.10.1915 New York. Bruner hield zich tijdens de Tweede Wereldoorlog bezig met groepsattitudes en de gevolgen van propaganda, tussen 1946—58 met de waarneming (samen met L.Postman).
Hij ziet waarneming niet als een geïsoleerd proces, maar als beïnvloed door attitudes, motivatie en opinies. Bruner is vooral bekend vanwege zijn studies op het terrein van de educatie.
Na 1959 stelde hij dat de student aangemoedigd moet worden actief deel te nemen aan het leerproces, dat zodanig opgesteld moet worden, dat het aansluit bij het ontwikkelingsniveau van de student.Samen met G.Miller verrichtte Bruner onderzoek naar de fasen in de ontwikkeling van het denken bij het kind in zijn groei naar volwassenheid. Bruner, sterk beïnvloed door Bartlett en Piaget, stelt dat het verwerven van kennis een actief proces is, waarbij de persoon het uiteindelijke resultaat van de kennisverwerving in feite zelf construeert. Bruner is daarom voorstander van onderwijskundige middelen die de intellectuele prestatie van het kind bevorderen. Zijn nadruk op de intellectuele mogelijkheden die de mens heeft als verwerker van informatie, denker en schepper van nieuwe ideeën, onderscheidt hem duidelijk van psychoanalytische en behavioristische stromingen in de VS.
Werken: Opinions and personality (1956), The process of education (1960), A study of thinking (1962), On knowing: essays for the left hand (1962), Studies in cognitive growth (1966), Toward a theory of instmction (1966), The relevance of education (1971).
LITT. D.P.Ausubel, Educational psychology (1968); R.W.M.Travers, Second handbook of research on teaching (1973).