v./m., verzamelnaam van goedkope bladen met sterk op sensatie en identificatie gericht nieuws.
De naam komt voort uit de gewoonte deze bladen op straathoeken en in kiosken in losse verkoop aan te bieden. Het verschijnsel maakt deel uit van de algemene opbloei van het krantenbedrijf in de 19e eeuw door technische en sociaal-economische factoren, zoals de urbanisatie en het teruglopende analfabetisme. Er ontstonden toen kranten die slechts trachten door middel van een eenvoudige inhoud een zo groot mogelijk publiek te bereiken. De ontwikkeling van dit soort bladen heeft in diverse landen een verschillend karakter gehad. Enkele voorbeelden zijn de Daily Sun en de New York Herald in de VS, opgericht in resp. 1833 en 35, en de Daily Mail opgericht in 1896 in Engeland. Het zijn echter vooral Le Petit Journal en Le Petit Parisien, opgericht in Frankrijk in resp. 1863 en 78, die het genre zijn naam hebben gegeven.
Behalve wat stijlovername in Het Nieuws van de Dag en later in De Telegraaf is het genre in Nederland niet van de grond gekomen, evenmin als in België. Grote boulevardbladen zijn anno 1977 b.v. de Franse France Soir en de Duitse Bild Zeitung. (zie Afb).
LITT. K.Baschwitz, De krant door alle tijden (1949); W.B.Lerg en M.Schmolke, Massenpresse und Volkszeitung (1968).