Zwitsers beeldhouwer, schilder, architect en ontwerper, *22.12.1908 Winterthur. Bill werd opgeleid voor zilversmid aan de Kunstgewerbeschule te Zürich (1924— 27) en, na een ontmoeting met Le Corbusier, voor architect aan het Bauhaus te Dessau (1928-29).
Van 1932—36 was hij lid van de groep Abstraction-Création te Parijs.Hij had contacten met o.a. Arp, Giacometti, Pevsner, Duchamp en Vantongerloo; Mondriaan had grote invloed op zijn ontwikkeling als schilder. Bill noemt zijn werk → concrete kunst en volgt hierin de principes van Theo van Doesburg.
Hij streeft ernaar geometrisch abstracte beeldelementen niet intuïtief, maar volgens wiskundige wetten (concept mathématique) te ordenen. Sedert ca.1968 raakt hij, onder invloed van Lohse, ook geïnteresseerd in de onderlinge relaties van kleuren. Bill heeft grote invloed gehad op die kunst na 1945, die op systematische rangschikking van de elementen is gericht.
Hij is de architect van de Hochschule für Gestaltung te Ulm, waarvan hij van 1951—56 rector was.
In 1967 werd hij hoogleraar aan de Hochschule für bildende Künste te Hamburg. Publikaties: Le Corbusier et P.Jeanneret 1934—39 (1939), Moderne Schweizer Architektur 1925-45 (1950), Form (1950), Die gute Form (1957).Litt. T.Maldonado, M.Bill (1955); E.Gomringer, M.Bill (1958); M.Staber, M.Bill (1971; met bibl.).