o. (-en), oefening, gebruikt bij de opleiding van leidinggevend personeel (Eng. management game).
De factoren die het resultaat van een onderneming bepalen, zijn in een model samengebracht. Aan de hand van informatie over de huidige gang van zaken moet de individuele deelnemer of het team dat meedoet, beslissingen nemen aangaande het toekomstig gedrag van de onderneming. Het resultaat van de beslissingen wordt door middel van grafieken en tabellen bepaald en aan de cursisten gemeld. Op grond hiervan wordt de beslissing voor de volgende periode genomen. Een van de bekendste beslissings spelen wordt uitgevoerd door vier teams, ieder bestaande uit vier tot vijf personen. Ieder team stelt de directie van een bedrijf voor.
De gelijksoortige bedrijven opereren op dezelfde markt. De beslissingen die per periode genomen moeten worden, zijn beslissingen die betrekking hebben op commerciële, financiële, technische problemen e.d. De commerciële beslissingen hebben betrekking op prijs, te besteden geld voor reclame en te bewerken verkoopgebied. De technische sector omvat de vaststelling van het product niveau en de eventuele capaciteitsuitbreiding, terwijl ook de research-activiteit vastgesteld moet worden. Vaststelling van debiteuren krediettermijn en hoogte van het vreemd vermogen vormen de financiële beslissingen. Het resultaat van de genomen beslissingen is afhankelijk van het gedrag van de concurrenten en wordt uitgedrukt in verkochte hoeveelheid per periode en per verkoopgebied. Bij dit soort beslissingsspel wordt steeds vaker de computer ingeschakeld, waardoor de uitkomsten van de verschillende beslissingen kunnen worden bepaald en gemeld.
Litt. A. en H.Hulshof en J.Ykel, Beslissings Spelen (1962).