Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 31-01-2019

Avions marcel dassault-bréguet aviation sa

betekenis & definitie

tweede (en enige particuliere) vliegtuigindustrie in Frankrijk, een der grootste van Europa, gevestigd te Vaucresson (dep. Hauts-de-Seine).

Gevormd in 1971 bij de, op de jarenlange samenwerking gevolgde, fusie van de Société des Avions Marcel Dassault en Société Bréguet Aviation, SA des Ateliers d’Aviation Louis Bréguet werd opgericht in 1911. Louis Bréguet (*1880, †1955) was een der eerste piloten en vliegtuigbouwers.Avions Marcel Dassault bouwde zijn vroegste vliegtuigen in 1918. Zijn vooroorlogse maatschappij Avions Marcel Bloch werd in 1936 genationaliseerd. Het concern ontwerpt en bouwt militaire en burgervliegtuigen, houdt zich verder bezig met o.a. de constructie van onderdelen voor andere vliegtuigen en is actief op ruimtevaartgebied.

Van de militaire vliegtuigen kunnen worden genoemd de in 1954 door Dassault gelanceerde Mystèrestraaljager (de eerste die de geluidsbarrière in horizontale vlucht doorbrak). Deze werd sedert 1956 gevolgd door de veel verkochte Miragestraaljagers in verschillende, steeds betere typen. Van de Mirage worden nog steeds nieuwe prototypen getest. Voor een eenpersoonsversie van een Super-Mirage is een eerste vlucht gepland voor medio 1976. Een tweepersoonsversie voor acties op zeer lage hoogte en grondaanvallen wordt nog verder ontwikkeld. Het Jaguar-les- en tactisch gevechtsvliegtuig wordt nog steeds veel verkocht.

Deze worden in samenwerking met British Aircraft Corporation gebouwd naar het door Bréguet ontwikkelde type Bréguet-121. Verder lanceert deze maatschappij de Alphajet-les- en ondersteuningsjager (in samenwerking met de Duitse onderneming Dornier), enige steeds gemoderniseerde versies van het anti-duikboot/marineherkenningsvliegtuig Bréguet-1150-Atlantic (in internationale samenwerking met o.a. Fokker, Sud-Aviation, Dornier, Siebel), de Etendard voor de Franse marineluchtvaart en de o.a. voor toekomstige vliegdekschepen bestemde, ten dele nog in ontwikkeling zijnde Super-Etendard, die de eerste vluchten maakte in 1974 en 75 en waarvan de eerste in 1975 verkocht werd.

In de civiele sector kunnen na de Languedocs van kort na de Tweede Wereldoorlog worden genoemd:

1. het op de Mystère voortgebouwde zeer succesvolle zakenvliegtuig Falcon in verschillende typen (o.a. voor 8 en 30-40 passagiers, terwijl een lange-afstandsversie in ontwikkeling is);
2. het in internationale samenwerking ontwikkelde Mercurestraalverkeersvliegtuig voor korte afstanden, waarvan het eerste in 1974 werd afgeleverd (totaal in 1974: 5), terwijl nieuwe versies voor o.a. 150 passagiers en afstanden van 2800 km in ontwikkeling verkeren. De vliegtuigen van het concern zijn geleverd over de gehele wereld, terwijl vele licentie-overeenkomsten zijn gesloten. Het

concern beschikt in Frankrijk over 16 fabrieken en verschillende dochterondernemingen. Samen met Fokker-VWF neemt het concern deel in de Belg. SABCA.

Een groot deel der elektronische installaties wordt vervaardigd door Société Electronique Marcel Dassault, eigendom van Marcel Dassault, die tevens belangen in de meubelindustrie, de wijnbouw en de uitgeverij (o.a. het damesblad Jours de France) heeft. Concernomzet in 1974: FF 3,7 mrd., waarvan totaal 76% op militaire orders betrekking had en 24% op civiele orders; de export beliep 53%, waaronder 43% militaire orders. Aan nieuwe orders werd in 1974 voor FF 6 mrd., aan exportorders voor FF4,2 mrd. genoteerd. Aantal werknemers 15200; salarissen FF 695 mln, sociale lasten FF 226 mln. Aandelenkapitaal FF 501,4 mln., zichtbaar eigen vermogen FF 562 mln.

< >