Gepubliceerd op 17-01-2021

Televisiespelletje

betekenis & definitie

o. (-s), spelletje dat gespeeld wordt op het scherm van een gewoon televisietoestel met behulp van elektronische hulpapparaatjes. © Elektronika in het algemeen en computers in het bijzonder worden reeds lang voor spelletjes gebruikt. De komst van de micro-elektronika echter maakte, dank zij geringe afmetingen en vooral een lage prijs, gebruik op veel grotere schaal mogelijk.

De speelgoedindustrie, die door de teruglopende geboortencijfers afzet had verloren, ziet, aangemoedigd door het succes van de zakrekenmachines, een gat in de markt. Zij heeft spelletjes ontwikkeld (en dQet dat nog steeds), die vooral behendigheid en reactievermogen vereisen, zoals tennis, hockey en squash. De spelbewegingen worden daarbij zichtbaar gemaakt op een televisietoestel. Na een groot succes van dit soort televisiespelletjes volgde een verschuiving in de richting van intelligentie vereisende spelletjes. Meer wordt gemikt op spelen voor volwassenen. Tactiek en strategie bepalen de nieuwe generatie elektronische spelletjes.

Dikwijls dient de elektronika ook als een (uitstekende, maar eentonige) vervanger van een ontbrekende spelpartner. Het televisietoestel verliest aan belangrijkheid en de spelen worden naar de microcomputer waaruit zij bestaan, computerspelen genoemd. Het meest bekend is de schaakcomputer, maar ook andere spelen zoals de bordspelen dammen en back-gammon, de kaartspelen bridge en skaat en het spel master-mind zijn in computeruitvoering verkrijgbaar. Naast deze reeds lang bekende spelen ontstaat er een grote verscheidenheid aan nieuwe, variërend van het spelen van detective tot het trekken van een horoscoop of het spelen met woorden en muziek. Vaak kan een zelfde spel in diverse moeilijkheidsgraden gespeeld worden; bij sommige uitvoeringsvormen wordt door kunstmatig opgewekt stemgeluid commentaar gegeven. Behalve de tendens om voor elk spel een specifiek en uitgekiend apparaat te ontwikkelen, bestaat er een tendens om één apparaat voor een veelvoud van spelletjes te gebruiken.

De → hobbycomputer is een uiterste vorm van deze lijn. Hierbij gaat het om een algemeen bruikbare (generalpurpose) microcomputer, die de gebruiker zelf kan programmeren. In de hobbytijdschriften staan vaak programma’s voor nieuwe spelletjes. Bekend in deze reeks is het spel Adventure, waarin onder zeer moeilijke omstandigheden een schat gezocht moet worden. Dit spel is in vele versies verkrijgbaar.

< >