Gepubliceerd op 17-01-2021

Sluikreclame

betekenis & definitie

v./m. (-s), tersluiks (ongeoorloofd) aangebrachte of ingevoegde reclame, m.n. incidentele reclame die wordt aangebracht om op oneigenlijke manier en buiten de daartoe aangewezen kanalen te worden verspreid via radio en televisie.

© Het begrip sluikreclame wordt doorgaans in verband gebracht met sportwedstrijden die via de televisie worden uitgezonden. De reclame die op de sportvelden, stations e.d. is aangebracht, wordt echter niet als sluikreclame aangemerkt als deze reclame vrijwel permanent aanwezig is (b.v. voor een periode van één jaar of langer) of een integrerend onderdeel is van de organisatie van een bepaald sportgebeuren (b.v. een concours hippique of een tennistournooi dat mogelijk is gemaakt dank zij sponsoring). Een bekend voorbeeld van sluikreclame is voorts het noemen of tonen van merken/of firmanamen tijdens uitzendingen. Een programma waarin sluikreclame wordt geconstateerd, kan worden afgelast of afgebroken. Zo worden soms bepaalde sportwedstrijden om deze reden niet uitgezonden.

< >