[Eng.], aanduiding voor een bepaald type aandrijving van de draaitafel van een pick-up, waarbij de motor zonder tussenkomst van snaren of tandwielen e.d. de draaitafel in beweging brengt. Bij de direct-drivesysteem vormt de as waarop de draaitafel zit een onderdeel van de motor: aan deze as is nl. ook de rotor bevestigd.
De motor is een soort zelfregulerende synchroonmotor. Bij synchroonmotors wordt de draaisnelheid bepaald door de frequentie van de wisselstroom waarmee de statorwikkelingen worden gevoed (de rotor draagt geen wikkelingen), en verder door het aantal polen van de rotor. Met deze motor is een uiterst constante draaisnelheid bereikbaar, en wel door de frequentie van de voedingsstroom continu te regelen: daalt of stijgt de draaisnelheid, dan wordt dat onmiddellijk gecorrigeerd door de frequentie van de voedingsstroom resp. te verhogen of te verlagen. De regeling komt tot stand doordat een sensor de feitelijke draaisnelheid van de motor meet, deze vergelijkt met een standaardfrequentie (b.v. geleverd door een kwartsoscillator), en het verschil gebruikt als correctiesignaal waarmee de voedingsstroombron wordt beïnvloed. De voordelen van dit systeem zijn een zeer gelijkmatige draaisnelheid (de correctie volgt uiterst snel, een zeer zwaar plateau als vliegwiel wordt overbodig) en het feit dat er minder bewegende onderdelen bij betrokken zijn.