Non-compensatoire methode om keuzemogelijkheden te evalueren waarbij de consument een aantal relevant geachte productattributen vaststelt en het belang van elk van de afzonderlijke attributen bepaalt. De keuzemogelijkheden worden één voor één beoordeeld op de relevante attributen. Elke keuzemogelijkheid krijgt een score voor elk van de productattributen. Deze scores worden gewogen op basis van het belang van de afzonderlijke attributen. Een (te) lage score op één of meer van de productattributen wordt niet gecompenseerd door een hoge score op andere attributen. Het product/merk met de hoogste totaalscore (= verwachtingswaarde) wordt gekozen. De verwachtingswaardebeslisregel is een voorbeeld van processing by attribute. Zie ook: conjunctieve beslisregel, disjunctieve beslisregel, dominantiebeslisregel, lexicografische beslisregel.
Inloggen
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Favorieten
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen:
- Je eigen Ensie account
- Direct toegang tot alle zoekresultaten
- Volledige advertentievrije website
- Gratis boek cadeau als welkomstgeschenk