Woordenboek van Neologismen

Marc de Coster (1999)

Gepubliceerd op 08-06-2017

Greenmail

betekenis & definitie

(Am.-Eng.; naar anal. van blackmail ‘chantage’ en refererend aan de vele greenbacks ‘dollars’ die ermee gemoeid zijn), pejoratieve aanduiding voor de praktijk waarbij iemand een groot aantal aandelen van een bedrijf opkoopt, waardoor hij de indruk wekt het bedrijf te zullen overnemen. In werkelijkheid wil hij de aandelen terug verkopen aan de onderneming in nood tegen een prijs die hoger ligt dan de marktwaarde. Deze handelwijze ontstond begin jaren tachtig in de VS.

KBB voelde zich ‘aangerand’ en bedacht een constructie waarmee ‘elke invloed van Dreesmann kon worden geblokkeerd’. Er kwam een aparte vennootschap als aandeelhouder van KBB, waarin het belang van Dreesmann werd ondergebracht en waarin KBB zich kon inkopen voor 31 miljoen gulden. ‘Greenmail’ wordt deze chantage tegenwoordig genoemd. de Volkskrant, 06-06-87

Pickens wordt verdacht van ‘greenmail’: het kopen van aandelen om deze met winst te verkopen aan het bedrijf. NRC Handelsblad, 22-06-90

Daarom vermoeden sommigen dat Kerkorian uit is op ‘greenmail’, extra rendement op zijn belegging via het onder druk zetten van een onderneming. Elsevier, 29-04-95

< >