Droste-effect - (epon., naar Gerard Droste sr., 1836-1923, die in 1863 een bedrijf van chocolaatjes of flikjes oprichtte), een voortdurend herhaald visueel effect waardoor een illusie van oneindigheid wordt gesuggereerd. Ook in figuurlijke betekenis: repeterend effect dat ontstaat door herhaling van verschijnselen. Deze term werd eind jaren zeventig geïntroduceerd door de columnist van Vrij Nederland, Nico Scheepmaker. De Franse term voor dit effect is mise-en-abîme.
Via een Ghanees vindt hij een kamertje in Oost. De hoofdbewoonster, een Zaïrese, is bij haar vriend in de Bijlmer ingetrokken. Zij heeft de hele woning aan een Pakistaan onderverhuurd.
De Ghanees die op het kamertje woonde kon bij een vriend in Noord wonen. Hij verhuurt het kamertje met een maandelijkse winst van honderd gulden weer aan Folami door. Een soort Droste-effect. Frans Pointl: Rijke mensen hebben moeilijke maten, 1993
Nog meer inhoud geeft ze mee aan Sarah Jennings in ‘Snake Eyes’, een ruige film-over-film van Abel Ferrara waarin de kijker terloops en misschien wel onbedoeld wordt geconfronteerd met een verkapt Droste-effect: Madonna Louise Veronica Ciccone speelt in het dagelijkse leven Madonna, Madonna speelt in ‘Snake Eyes’ de actrice Sarah Jennings, Sarah Jennings speelt de bekeerling Claire in ‘Mother of Mirrors’, de film die gemaakt wordt in ‘Snake Eyes’ door de als regisseur Eddie Israël aantredende Harvey Keitel. de Volkskrant, 21-01-94
De televisiebeelden van Amerikaanse mariniers die bij hun landing op de stranden van Somalië door camera’s van hun eigen persmensen werden opgewacht, zorgden voor een ‘Droste-effect’ dat de hele operatie van begin af in een ongelukkig licht plaatste. HP/De Tijd, 23-09-94
De blonde fee van ‘Love Letters’, ‘De Leukste thuis’ en ‘Traumhochzeit’ is dertig jaar en zoekt zichzelf, zij zoekt haar ware aard. Zij dwaalt door spiegelzalen, gebruikt om te telefoneren de Duitse telefoonkaart waarop zij zelf is afgebeeld, en ze komt als in een boze grap zichzelf altijd weer tegen. Ze zit zichzelf in de weg. Ze kan het Droste-effect maar niet doorbreken. Elsevier, 14-12-94
Het is dit ‘gewicht van gebakken lucht’ dat de aanwezige kern van deze roman om zeep helpt. Want het is niet alleen het Droste-effect van de schrijver die als schrijver over zichzelf en zijn schrijverschap schrijft. Elsevier, 15-09-97
Woordvoerder Moelijn van dit fonds klaagde dat eenderde van alle Aegon-aandelen in handen is van de onafhankelijke vereniging Aegon. Wanneer de uitgegeven preferente aandelen hierbij opgeteld worden dan heeft de Vereniging meer dan de helft van de zeggenschap in handen. Moelijn vindt deze vereniging niet onafhankelijk. ‘Er is sprake van een “Droste effect”.’ de Volkskrant, 15-05-98