Woordenboek van Neologismen

Marc de Coster (1999)

Gepubliceerd op 06-06-2017

Apeldoorn: even - bellen

betekenis & definitie

Apeldoorn: even - bellen - schertsende uitdrukking, gebruikt wanneer er iets mis is en men een beroep moet doen op een instantie of persoon; populaire slogan uit het begin van de jaren negentig en motto van de Apeldoornse verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer. De reclamecampagne met deze slogan werd in 1984 bedacht door copywriter Christian Oerlemans en vormgever Fons Bruijs, beiden verbonden aan het reclamebureau Geudeker Oerlemans. De spotjes moesten het belang van de telefoon en het persoonlijk contact met de klant onderstrepen. De geschiedenis van de kreet gaat overigens verder terug. In Apeldoorn is het Rijks Computer Centrum gevestigd, en het grootste deel van de terminals was destijds verbonden met de mainframe in Apeldoorn. Ging er iets mis, dan was een telefoontje voldoende om te weten wat er gaande was.

Een andere schrijn waarvan Franzen het deksel optilt, is de Even Apeldoorn Bellen-campagne. Waar die campagne op briljante wijze in slaagt, is vooral het geheimhouden van de naam van de afzender (Centraal Beheer) en volgens Franzen is dat ‘de grootste, meest voor de hand liggende fout, die het makkelijkst te vermijden is’. ‘Oeps, even Apeldoorn bellen,’ zou je haast zeggen, want laat die campagne in het vak nu toch ongeveer gelden als hét voorbeeld van wat reclame zou behoren te zijn. HP/De Tijd, 24-01-96

De meningen in de branche zijn verdeeld. Het risico is dat de kijker het filmpje onthoudt maar niet het merk. Het even-Apeldoorn-bellen-effect heet dat in de reclamewereld. Elsevier, 08-02-97

‘Recht op schadevergoeding’; ‘Kan ik effe vangen’; ‘Even Apeldoorn bellen’; ‘Ik ben de Amersfoortse niet’ of ‘Pech moet weg’. Allemaal eigentijdse leuzen die een samenleving tekenen waarin schade en pech steeds meer als onverdraaglijk en onaanvaardbaar worden gevoeld. NRC Handelsblad, 08-08-97

< >