Muziek lexicon

Mr. G. Keller en Philip Kruseman (1932)

Gepubliceerd op 15-06-2021

Wladimir iwanowitsch rebikof

betekenis & definitie

* 1. 6. 1866 te Krasnojarsk in Siberië, ✝ 1. 12. 1920 ie Yalta (Krim), componist.

Leerling van Klenowsky aan het cons. te Moskou, daarna van Mühler te Berlijn, Verbleef enkele jaren te Odessa en Kischinef waar hij muziekvereenigingen oprichtte, ging daarop naar Berlijn en Weenen om zijn studie te voltooien en was getuige van het opzien, dat zijn melodrama's In den storm en de Kerstboom te Moskou maakten. Men heeft Rebikof wel eens den vader van het Russische modernisme geheeten doch dit is toch niet juist: hij volstaat met proefnemingen, gebruikt consequent den „Ganzionleiter", geeft kwarten- en kwinten en nonengang als begeleiding. Zijn melomimische en dramatische fabelen (De ezel en de nachtegaal, De vos en de raaf, enz.) komen overeen met de kunstprestaties van het Ueberbrettl. Zijn eerste werken vertoonen verwantschap met Tschaikowsky's kunst. Hij schreef het melodrama In den storm (1904), het sprookjesspel De Kerstboom op. 21 (1903), demuziekpsychologische drama's De afgrond (1907), Alpha en Omega (1911), De vrouw met den dolk op. 41, de opera Narcissus op. 45, een aantal kerkcomposities, suites voor orkest, veel pianomuziek (4 bundels, Rêveries d’automne op. 8, Autour du monde op. 9. Melomimics op. 11, suite uit het ballet Mila et Nolli op. 14, Les Rêves) vijf „Melomimiken" op. 15, drie „muziekpsychologieën" op. 22, 24 en 25, kinderstukken (ook voor strijkkwartet), balletsuite, Tabatière a musique, Tristesse, enz., Fables voor zang en piano, enz, Rebikof heeft Gevaerts Traité d'Instrumentation en Mayrbergers Harmonik Rich. Wagners in het Russisch vertaald.

< >