(Portret plaat 50), * 1654 te Gouda, ✝ ± 1740 te 's-Gravenhage, was dokter in de philosophie en in de medicijnen en organist van de Hervormde kerk te 's-Gravenhage. Blankenburg is wel het meeste bekend door zijn geschriften op muziekgebied, waarvan het bekendste is: Claue. cymbel en Orgelboeck der Psalmen en Kerkgezangen, waarvan in 1772 de derde druk verscheen.
Zijn Elementa musica of nieuw dicht tot het welverstaan van de Musiec en de Bas continuo (1729) is een geestrijk geschrift, waarin hij den strijd aanbindt tegen de in zijn tijd in zwang gekomen getempereerde stemming van piano en orgel. Ook bezitten wij verschillende klavierwerken van Blankenburg. Zeker een der merkwaardigste daarvan is dat, hetwelk hij ter eere van het huwelijk van den Prins van Oranje componeerde, n.1. een serie stukken voor het clavecimbel, welke zoowel naar achteren als naar voren alsook van boven naar beneden konden worden gespeeld. Dit werk heet: La doublé harmonie d'une musique qui en fait deux en tournant le papier et prouve comment deux font un et un fait deux, a l'occasion du mariage de S, A. R. Monseigneur le Prince d’Orange avec la Princesse royale d'Angleterre. Ook schreef hij een methode voor de dwarsfluit: Ondertvqzinge hoe men de toonen en halve toonen.... op de Hand-Fluyt zal konnen. Ook destijds werd een Nederlandsch componist hier te lande reeds bij voorbaat met wantrouwen begroet, tenminste v. B. schrijft o.a. in zijn bovengenoemd werk „Elementa musica": „Als ik over eenige jaren een stuk musiec van mijn maaksel plagt te vertoonen, dan was ‘t nooit prijsbaar, het moest van verre komen om goed te zijn; maar als ik in plaats van mijn naam van BI., „di Castelbianco" daar boven zette, dan was 't uitstekend, 't welk zoo lang geduurd heeft, tot ik ten laatsten het momaangezigt af deed; maar toen begon weer d'eige historie". En tot op heden is zulks vrijwel zoo gebleven.