Monumenten in Nederland: Overijssel

R. Stenvert, C. Kolman en Ben Olde Meierink (1998)

Gepubliceerd op 02-01-2020

Het station in Zwolle

betekenis & definitie

Het station (Stationsplein 16) is in 1863-'68 gebouwd als Staatsspoorstation Ie klasse in een neoclassicistische stijl. Het wit gepleisterde gebouw bestaat uit een tweelaags middendeel, met fronton en pilasters, en lage zijvleugels die op hun beurt weer zijn verlengd met, iets smallere langgerekte vleugels.

De meest rechtse vleugel is later naar voren toe uitgebreid. Aan de perronzijde heeft het station een lange bogenrij met pilasters.

Van de oude perronkap is één sikkelspant bewaard in de westelijke kopgevel van de nieuwe overkapping. Over het stationsemplacement is in 1882-'83 de Hoge Spoorbrug (Van Karnebeekstraat/Schellerweg) gebouwd naar ontwerp van jhr. ir.

M.J. Schuurbecque Boeye.

De Kamper firma H. Dalhuisen construeerde deze 107 meter lange brug met drie, voor Nederland unieke, lensvormige hoofdliggers.

Vanwege de elektrificatie van het spoor is de brug in 1954 circa 80 centimeter hoger gelegd. Bij de restauratie in 1991-'93 zijn de opritten gewijzigd.

< >