Merken begrippenlijst

Henk Huizinga (2000)

Gepubliceerd op 23-01-2023

euromerk

betekenis & definitie

Eurobrand, European trademark Eng.; dezelfde merknaam gebruiken voor een product in alle Europese landen.

Er worden vier groepen euromerken onderscheiden: 1 de “original European expanded Eurobrands”, de van oudsher bekende internationale merken van Europese oorsprong, de “old Europeans” zoals Philips, Nestlé, Hennessy en dergelijke; 2 de “non-European Eurobrands”; de van buiten Europa afkomstige internationale merken die buiten hun eigen thuismarkt ook in Europa gemeengoed zijn geworden zoals Ford, Smirnof-wodka, Coca-Cola en dergelijke; 3 de zuiver voor de Europese markt bedachte euromerken, afkomstig uit de EEG, de zogenaamde “purely European concept Eurobrands”, zoals Benetton en Eurocard; 4 bewust voor global marketing bedachte merknamen van niet-Europese oorsprong die ook in Europa te koop en bekend zijn; de zogeheten “global concept brands in Europe” zoals veel Japanse automerken en merken van audiovisuele apparatuur. Syn. EG-merk, Europees Gemeenschapsmerk, Europees handelsmerk.

< >