Media begrippenlijst

mr. J. Knecht (1991)

Gepubliceerd op 27-11-2022

Sleeper effect

betekenis & definitie

sleeper effect is het verschijnsel, dat het communicatie-effect in de tijd toeneemt. Meestal neemt communicatie-effect in de tijd af, doch de verklaring voor het sleeper effect moet worden gezocht in storende factoren, die tijdens en vlak na de communicatie het gunstige effect nadelig beïnvloeden, maar daarna sneller aan storende kracht inboeten dan het gunstige effect.

Een advertentie beoogt b.v. een enigszins ongunstige attitude te verbeteren. De waarnemer van die advertentie wordt hierdoor weliswaar beïnvloed, maar stoort zich aan één of meer concrete voorstellingen in die advertentie. Zolang hij zich deze advertentie in concreto kan herinneren, verhindert zijn irritatie de volledige aanvaarding van de in de advertentie gedane suggestie. Pas nadat hij de concrete advertentie is vergeten, is de door de advertentie gewenste attitude-wijziging maximaal. Vergelijk de uitspraak van een bekende Amerikaanse onderzoeker in dit soort gevallen ‘Ads are either remembered or acted upon’. Dus advertenties worden óf herinnerd óf (vergeten, maar) men volgt de daarin gedane suggestie op.

< >