Media begrippenlijst

mr. J. Knecht (1991)

Gepubliceerd op 27-11-2022

Reclameplanning

betekenis & definitie

reclameplanning is het zo systematisch mogelijk plannen van alle activiteiten, die erop zijn gericht de reclamedoelstelling zo efficiënt mogelijk te verwezenlijken.

Reclameplanning is een onderdeel van de communicatieplanning, terwijl deze laatste weer een onderdeel vormt van de marketingplanning. Het is dus zaak ervoor te zorgen, dat de reclameplanning is afgestemd op de planning van de andere elementen van de (marketing-)communicatie-mix, zoals persoonlijke verkoop (personal selling), monsterverspreiding (sampling), en product display, waarbij tevens rekening wordt gehouden met de te verwachten redactionele publiciteit (free publicity) en gebruikersaanbeveling (user recommendation).

Reclameplanning geschiedt in een aantal fasen, te weten:

a. Voorbereidingsfase: het verzamelen van de benodigde gegevens over de markt en de concurrentie. Daarnaast het vaststellen van de reclamedoelstelling, waaronder de reclamedoelgroep en de reclameboodschap.
b. Strategische fase: het vaststellen van de in te schakelen mediumtypen en de gewenste dosering binnen de planningsperiode.
c. Ontwikkelings- en uitvoeringsfase (executie): het ontwerpen van concrete reclame-uitingen per mediumtype het opstellen van concrete mediaplannen in termen van formaten, tijden, intervals en overige inschakelingsvariabelen. En bovendien het verrichten van de administratieve handelingen, die nodig zijn voor het plaatsen, uitzenden, vertonen c.q. verspreiden van de reclame-uitingen in de gekozen media.
d. Evaluatiefase: het eventueel onderzoeken of de vooraf gestelde reclamedoelstelling ook daadwerkelijk is gerealiseerd.

< >