herinnering is de reproduktie door het menselijk geheugen van een leerresultaat. Bij het onderzoek naar herinnering worden drie niveaus onderscheiden:
- top-of-mind (dat wat de ondervraagde het eerst te binnen schiet);
- totale spontane herinnering (Engels: total spontaneous unaided recall);
- totale geholpen herinnering (Engels: total aided recall).
Herinneringsmeting wordt vooral gebruikt als een - overigens door velen qua validiteit betwijfeld - criterium voor mediumcommunicatie-effectiviteit (Engels: ad recall). Daarbij wordt de top-of-mind ook wel aangeduid met TOMA AD, namelijk de communicatie-uiting, die de ondervraagde het eerst te binnen schiet.
In de geschiedenis van het reclame-herinneringsonderzoek is vooral de methode van Gallup/NIPO-Impact belangrijk. In de USA is het voor TV-reclame de meest gebruikte methode (Burke: 24 hours recall).
NB: In de communicatie- en onderzoekwereld worden de begrippen ‘bekendheid’ (awareness) en ‘herinnering’ (recall) vaak met elkaar verward of door elkaar gebruikt.