[2002]
De totale economische kosten van een gastransportbedrijf bestaan uit:
a). vermogenskosten;
b). afschrijvingen op geïnvesteerd vermogen; en
c). operationele kosten (artikel 17, eerste lid, Richtlijnen Gastransport 2002).
De totale economische kosten worden behandeld in de artikelen 17 tot en met 20 van de Richtlijnen Gastransport 2002.
De gastransportbedrijven moeten inzichtelijk maken hoe ze uit de totale economische kosten per basisdienst hun efficiënte economische kosten hebben afgeleid. Het verschil tussen de economische kosten en efficiënte economische kosten vormt onderwerp van het overleg met representatieve organisaties van netgebruikers (artikel 20 Richtlijnen Gastransport 2002).
Vergelijk: D: efficiënte economische kosten.
[2003]
De totale economische kosten transport van een regionaal gastransportbedrijf bestaan uit:
a). vermogenskosten;
b). afschrijvingen op geïnvesteerd vermogen; en
c). operationele kosten (artikel 15, eerste lid, Richtlijnen Gastransport 2003).
De totale economische kosten gastransport zijn de economische kosten die toerekenbaar zijn aan alle diensten die de gastransportbedrijven produceren met betrekking tot gastransport, dat wil zeggen: zowel basisdiensten, maatwerkcontracten als diensten voor beschermde afnemers (kantpunt 176 Toelichting Richtlijnen Gastransport 2003).
De totale economische kosten worden behandeld in de artikelen 15 tot en met 19 Richtlijnen Gastransport 2003.
De regionale gastransportbedrijven moeten inzichtelijk maken hoe ze uit de economische kosten voor de basisdiensten transport, door middel van toepassing van een nominale doelmatigheidsfactor, de efficiënte economische kosten voor de basisdiensten transport hebben bepaald. Het verschil tussen de economische kosten en efficiënte economische kosten vormt onderwerp van het overleg op grond van artikel 12, derde lid, Gaswet (artikel 20, eerste en tweede lid, Richtlijnen Gastransport 2003).
In tegenstelling tot 2002 worden de totale economische kosten in de Richtlijnen Gastransport 2003 alleen voor de regionale gastransportbedrijven omschreven; voor de tariefsystematiek van Gastransport Services zijn vanaf 2003 de totale economische kosten immers niet meer relevant.
Vergelijk: D: efficiënte economische kosten.