Conrad, schilder. * Ca. 1395 te Rottweil, ✝ 1447 te Bazel, waar hij van 1432 af werkte (daarvóór langen tijd te Konstanz). Grootste figuur der Boven-Rijnsche school in de 15e eeuw.
Men bespeurt in hem invloed van Jan van Eyck; zijn kunst is echter meer stoer, minder verfijnd. Hij zag alles in groote vormen, het detail interesseerde hem minder.
Hij vertoont een groote, oorspronkelijke kracht en sterke ontvankelijkheid voor natuurindrukken. Zoo vindt men in eenige zijner werken machtige landschapsstemmingen, die verrassend zijn voor zóó vroegen tijd (St.
Cristoffel te Genève). Evenzeer was hij een verbazingwekkend goed kenner van perspectief en had veel begrip van plastische vormen en ruimtewerking.
Zijn figuren bezitten een treffend gemoedsleven en zijn boeiend van karakteristiek, zijn kleuren zijn diep en warm. Zijn oeuvre is klein; er zal veel verloren zijn, maar zijn schilderijen te Bazel en Genève behooren tot de grootste kunstwerken der late middeleeuwen.Lit.: H. Wendland, C. W. (1924).
Schrellen.