Katholieke Encyclopaedie

Uitgeverij Joost van den Vondel (1933-1939)

Gepubliceerd op 14-10-2019

Serbo-Kroatische kunst

betekenis & definitie

is tot de in 1918 tot stand gekomen nationale eenheid van Joego-Slavië nauw te onderscheiden in Servische en Kroatische k. In Kroatië uitte de kunst zich sedert de 13e e. in bouwkunst, eerst in Romaanschen stijl (kathedraal van Trogir, 1240), daarna in Gotischen stijl (kathedraal van Sibenik. 15e eeuw).

De Servische kunst onderging invloed uit Italië en Byzantium; in de bouwkunst onderscheidt men: de scholen van Raska (12e e.), van Zuid-Servië (14e e.) en van Morava (15e e.). De iconographie ontwikkelde zich in het Orthodoxe Servië.

In den modernen tijd kwam de beeldhouwkunst tot groote ontplooiing; de werken van Mestrovic zijn alom bekend; Toma Rosandic is minder in het buitenland bekend. De schilderkunst volgde in Kroatië, op inspiratie van bisschop Strossmayer, de Westersche kunst met Bukovac, Vidovic, Basic. In Servië bleven de schilders meer onder invloed van het Byzantinisme; Daniël en Krstic zijn Westersch-georiënteerd. Slowenië is in zijn kunstuitingen vooral door Oostenrijk beïnvloed.

Lit.: Millet, L’ancien art serbe (1919); Fry, Die Mittelalterl. Baukunst Dalmatiens (1911); Petkovic, L’art serbe au moyen-âge, (1930); Uspenski, L’art byzantin chez les Slaves (1930); Taborsky, Ivan Mestrovic (Tsjechisch, 1933); L'art en Yougoslavie (Guide Bleu, 1937).

v. Son.

< >