De vracht, die door een verkeersmiddel, dat de bestemmingsplaats bereikt heeft, wordt meegenomen naar het punt van uitgang. Vooral van belang voor het zeevervoer, in verband met de lange afstanden.
Krijgt een schip geen retourlading, dan moet in ballast, d.i. zonder nuttige lading, worden teruggevaren, waarbij tegenover de kosten geen opbrengsten staan. Bij dit eenzijdige vervoer worden de vrachten duur.
Bij de lijnvaart is meestal r. aanwezig. Bij de zgn. wilde of trampvaart, die speciaal het massavervoer in bepaalde perioden van het jaar (oogstproducten) tusschen de vsch. werelddeelen verwerkt, is een evenwicht tusschen uitgaande en thuiskomende vrachten moeilijker te bereiken.
Vaak worden ertsen en steenkool als r. meegenomen. Dikwijls wordt van het zgn. driehoeksverkeer (of driehoeksvaart) gebruik gemaakt, bijv. koffietransport van Brazilië naar Noord-Amerika, waar op dat moment de graanuitvoer naar Europa begint, van waar weer transport van industrieele producten naar ZuidAmerika.Snel.